کد مطلب:90317 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

اهل تقوا اسیر دنیا نمی شوند











«و اسرتهم ففدوا انفسهم منها»

واژه ها

اسر: برده كردن، به اسیری درآوردن (مص م) بردگی، اسیری (امص).

فداء: دادن پولی یا چیزی، برای نجات خویشتن یا دیگری، آنچه كه اسیران برای نجات خود دهند، سربها.

ترجمه: دنیا آنها را به اسارت درآورد، اما آنها با پرداخت فدا خود را نجات دادند.

شرح: علامه ی مجلسی رحمه الله می گوید: اسارت در اینجا به معنای بردگی نیست، بلكه مراد حبس و زندانی نمودن است.

شارح خوئی می گوید: بهتر این است كه بگوییم، مراد از اسارت، اشراف و قرب به

[صفحه 191]

عمل است، یعنی به مقتضای مزاج حیوانی و قوای نفسانی آنان، این خطر وجود داشت كه دنیا آنها را بفریبد و در قید بردگی خود بكشد، اما آنان با دید بصیرت، به آن نگریسته عقل را حاكم و شهوت را، محكوم و مغلوب نمودند و از آن پس، از زخارف و زینت فریبنده ی آن چشم پوشیده و اینها را به رسم فدیه پرداخته، جان خود را نجات دادند.

اگر عمیق تر، به این عبارت بنگریم، چنین به نظر می رسد كه ارواح پرواپیشگان و دوستان پروردگار، تقدیس والایی دارند و جایگاه آنان، در این عالم، برخلاف اقتضای طبیعت آنهاست از اینرو، خود را غریب می بینند و تنها آرزوی آنها، نجات خویش و از غربت وارهیدن و به آشیانه پرواز كردن است.

آری این ارواح طیبه ی قدسیه، در كالبد و ابدان اسیرند، همانند پرنده ای كه در قفس زندانی و دائما در حال فرار است و سعی آن، در این است كه موانع را از سر راه بردارد، تا به آشیانه ی حقیقی برسد و رفع موانع و تعلقات، در حقیقت فدای آنهاست كه می پردازند، تا به آزادی تمام برسند. ناگفته نماند كه این مطلب با آنچه كه در سابق شرح داده شد، تنافی ندارد و این همان نحوه ی برخورد با دنیاست كه پیش از این، بیان شد.

گفتیم اگر رابطه ی انسان با جهان، رابطه ی كشاورز با زراعت گاه و تاجر با تجارت و سوداگری باشد، مورد تایید قرآن و سنت است زیرا اینجا تعلق خاطر نیست و وابستگی وجود ندارد و دنیا تنها وسیله ای است برای رسیدن به هدف، ایده و كمال مطلوب.

طبیعی است كه انسان، همچنان به حركت و تلاش، برای رسیدن به هدف و مقصد، ادامه داده و رابطه اش با دنیا، رابطه ی برده و مولا نبوده، بلكه برعكس این ارتباط، نوعی سیادت و آقایی و استخدام دنیا، جهت جلب منفعت، برای جهان دیگر خواهد بود،

[صفحه 192]

چرا كه در جهان بینی اسلامی، زندگی جاوید در پی این دنیاست. سعادت ابدی و شقاوت نامحدود، محصول كارهای نیك یا بد اینجاست.

علاوه بر این، مقام انسانی و ارزشهای والای او، بسی برتر و قابل قیاس، به متاع دنیا نیست كه برای زندگی چند روزه ای، خود را دربند، اسیر و وابسته ی به این جهان مادی سازد.


صفحه 191، 192.